Montag, 11. Februar 2008

Hampuri tutuksi

Tulin juuri sumuisesta Etelä-Suomesta M&M:n ihanista häistä takaisin aurinkoiseen Hampuriin. Enoni totesi joskus, että isän tärkein tehtävä elämässä on kuljettaa lapsiaan autolla. Se oli hienosti sanottu. Isäni toteutti tätä tehtävää matkani aikana oikein kunniakkaasti.

Paluu Hampuriin sujui rattoisasti. Auringonpaisteinen kaupunki hiveli silmiäni koko 57 minuuttia kestävän bussimatkan aikana lentokentältä kotiin. Sekä mennessä että tullessa oli Blue1:n yllättävän suuri lentokoneesta noin 90% tyhjänä matkustajista. Mistä lie johtunut?

Pyydän anteeksi pyhältä kaksinaisuudelta. Anteeksi ilmasto, anteeksi ympäristö kaikista näistä auto- ja lentomatkoista. Amen.

Nyt naapurin lapset räppäävät saksaksi takapihalla ja ajattelin selvittää teille lukijoille Hampurin bussi- ja junajärjestelmää.

Hampurissa voi liikkua neljällä kulkuneuvolla, joita ovat: bussi, S-bahn (osittain maan alla kulkeva lähijuna), U-bahn (metro), ja lautta. Näitä liikennöi Hamburger Verkehrsverbund eli HVV. Busseissa ja lähijunissa on valotaulut, jotka kertovat aina seuraavan pysäkin nimen, jonka myös nauhalta tuleva nais- tai miesääni kuuluttaa. Joskin lähiöön menevissä junissa valotauluja ei aina ole kuten ei myöskään metroissa, mutta se ei aiheuta suurta ongelmaa, koska asemilla on kuitenkin hyvät kyltit.

Saksan liikennekulttuuri on niin ystävällistä, että pysäkillä ei tarvitse heilutella kättä vaan bussi pysähtyy aina, jos pysäkillä on yksikin ihminen hengailemassa tai edes näyttämässä siltä, että on menossa pysäkille päin. Bussiin voi mennä myös bussin keskeltä, paitsi jos kyseessä on niin sanottu "Schnellbus", joka nimestään huolimatta ei yleensä ole erityisen schnell. Matkalippua ei siis tarvitse yleensä näyttää kuin Schnellbusseissa tai klo 21 jälkeen normaaleissa busseissa. Schnellbusseissa pitää maksaa 1,20 euron lisämaksu, joten niitä kannattaa muutenkin välttää. Schellbuslisän voi ostaa lippuautomaatista, kun painaa Z-nappia lipputyypin valinnan jälkeen.

Bussiliput on jaoteltu useampaan eri kategoriaan. Großbereich-lipulla pääsee matkustamaan koko Hampurin alueella esteettä 2,60 eurolla kerta. Tämä kannattaa ottaa, jos matkustaa keskustaa pidemmälle. Nahbereich (lausutaan naaberaih ei nahberaih ja jos nyt sattuu sanomaan jälkimmäisen niin ei ne ymmärrä, kokeiltu on) toimii tietyn alueen sisällä, eli esimerkiksi keskustassa tai sitten Altonan seutuvilla. Se on merkittävästi halvempi (1,65 euroa), joten kannattaa tarkistaa, josko matkan voisi taittaa sillä. Kurzstrecke on kaikista halvin lippu, 1,30 euroa, ja sen voi ostaa kuljettajalta, jos menee vain pari pysäkinväliä. En ole ihan varma, onko näillä lipuilla oikeutta vaihtaa kulkuneuvoa matkan varrella, koska asiasta ei ole minkäänlaista mainintaa missään. HVV:n webbisivujen mukaan kännykkälipuillakin voi matkustaa. Maksavat saman verran kuin kuljettajalta ja automaateista ostetut, mutta siihen pitää ensin jotenkin rekisteröityä.

Koko päivän matkustelua varten paras lippu on Tageskarte, jos on liikkellä yksin, tai 9-Uhr Gruppenkarte Großbereich, jolla jopa 5 henkilöä voi matkustaa yhdessä huokeaan 8,60 euron hintaan koko päivän Hampurissa kunhan aloittavat matkansa klo 9 jälkeen arkipäivisin. Sivuhuomautuksena pakko mainita, että Helsingissä kolmen päivän turistilippu oli muovinen läpyskä, joka tungettiin bussissa sinne koneeseen. Noin viiden sekunin päästä kone tuuppaa sen ulos juuri siinä vaiheessa, kun takana odottelevat meinaavat rynniä väkipakolla yli. Saksassa turistiliputkin ovat sentään paperisia ja ne näytetään kuljettajalle, joka on lukutaitoinen ja siis pystyy tulkitsemaan siihen kirjoitettuja kryptisiä merkintöjä, kuten päivämäärän ja kellonajan, ilman koneen apua.

Samat liput käyvät niin busseissa, junissa kuin lautalla. Siitä tuli mieleeni, että se Hampurin läpi virtaava Elbe-joki, jossa ne lautat seilailee, vie Pohjanmereen, ei Itämereen, kuten itse luulin ennen Hampuriin muuttamista. Jonain päivänä pitää matkustaa merelle ja katsoa, mitä sieltä löytyy.

Berliinissä ollaan vierailtu sen verran, että ainakin junat ja metrot näyttävät toimivan siellä samalla periaatteella. Busseista ei ole tietoja, kun ei niitä siellä tarvinnut käyttää. Sen verran kattava oli juna- ja metroverkosto.

4 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Jee, kiitos tästä selvityksestä:). Mulla on parin kuukauden sisällä varmaan Hampurin-matka edessä.

Juuri vähän aikaa sitten pohdin, miten reissatessa menee pidemmän päälle älyttömästi rahaa hukkaan kun ei vieraassa kaupungissa aina tiedä mikä lippu milloinkin kannattaa. Sitä vaan joko ostaa jonkun satunnaisen turistilipun tai sitten syytää kolikoita yksittäisiin matkoihin pidemmin asiaan perehtymättä. Eihän se kerralla paljon ole, mutta ajan mittaan niistäkin pennosista (senttisistä) kertyy jo satasia.

berlinBat hat gesagt…

Juupa, Berliinissä toimii siis systeemi varsin samaan tapaan.

Berliner Verkehrsbetriebe:n eli tuttavallisemmin beefaugeen toiminta-alue on jaettu kolmeen aluueeseen: A on keskusta (Ringbahn:in eli sen ympyrää ajavan kaupunki(S)junan raiteen sisäpuoli), B taajama (esim molemmat lentokentät Schönefeld ja Tegel sijaitsevat täällä) ja C = taajama-alueelta hevonkuuseen, mihin esim kaikkien S/U-bahnien päättäritkin kuuluvat.

Kulkuvälineet: bussi-ratikka-S-juna-U-juna-lautta, pysäkit kuulutetaan ja näytetään valotaululla Hampurin tapaan (ja oi kuinka kaipaankaan tätä tapaa suomessa vieraissa ja puolitutuissakin kaupungeissa!)

Lippujen alueet on AB, BC tai ABC (millä kaikilla alueilla saa matkustaa).

"Aikarajoitukset" on
* kurzstrecke (3 U/S-asemanväliä tai 6 ratikka tai bussipysäkkiä) 1,20
* 1 matkan lippu 2,10-2,40 alueista riippuen, tällä saa matkustaa 2 tunnin ajan mutta oikeastaan vain yhteen suuntaan (miten määritellään suunta ympyränmuotoisella radalla, jaksonaika on 1 tunti..?)
* päivälippu 6,00-6,30 jälleen alueista riippuen, kelpaa klo 3 asti aamuyöllä
* pienryhmän päivälippu (kleingruppenkarte, max 5 hlöä) 14,90-15,60, kelpaa myös klo 3 asti aamuyöllä

Jos on esim pitkän viikonlopun Berliinissä vaikka kaksin niin kannattaa muistaa "7-tage-Umweltkarte" eli ns viikon ympäristölippu (25,40-31,30), jolla saa iltaisin kasin jälkeen ja viikonloppuisin ottaa toisen henkilön mukaan ilmaiseksi!

Lisäksi on saatavilla CityTourCard ja WelcomeCard (15,50-29,90, 48 tai 72 tuntia) joilla saa myös museoissa alennusta ja sen sellaista.. Lisätietoa www.bvg.de

Ööh tulipa pitkä selvitys....

Tutkimusmatkailijatar hat gesagt…

No täähän olikin hyödyllinen puheenaihe. Itse otettiin Berliinissä viikonloppumatkalla se WelcomeCard kun matkaopaskirja sitä suositteli. Ihan jees, vaikkakin aika kallis. Halvemmaksi olisi tullut se päivälippu. Toisella kertaa, kun oltiin vaan päivä, otettiinkin se.

Jos kerran Berliinissä matkalippu kestää 2 tuntia niin eiköhän se ole sitten samaa luokkaa täällä Hampurissakin.

Anonym hat gesagt…

Hyvin samanlaiset on lippusysteemit Stuttgartissakin :) Lauttoja täällä ei (tietääkseni) tosin ole. Kertalippu on voimassa 2 tuntia ja kulkuneuvoa voi vaihtaa välillä, kunhan jatkaa matkaa samaan suuntaan. Kurzstreck on voimassa 3 pysäkinväliä U-Bahnilla tai bussilla. LIsäksi täällä on mahdollisuus ostaa sellainen 4 kerran lippu, joka tulee kertalippuja halvemmaksi. Se on ainoa lippu joka pitää sitten muistaa leimata bussiin tai junaan noustessa. Kertaleimaus on kertalipun tapaan voimassa 2 tuntia. Kaupunkialue on jaettu Zoneihin, ja lippune hinnat määräytyy sen mukaan monenko vyöhykkeen alueella matkustaa. Keskustan vyöhyke ulottuu aika kauas, mutta lentokentälle mennessä esimerkiksi tulee käytyä kolmella vyöhykkeellä. Lipun ostaminen pysäkkien automaatista ei välttämättä ole aivan yksinkertaista, sillä kone vaatii näppäilemään vyöhykkeen tai määräaseman koodin. Koneen kyljessä on kyllä taulukko koodeista ja äkkiäkös sitä oppii tulkitsemaan :)

Ja sitten pysyvämmin Stuttgartissa majaileville ja paljon julkista liikennettä käyttäville on sellainen kuvallinen matkakortti eli Verbundpass, johon on sitten liitettävissä erilaisia viikko-, kuukausi- ta vuosilippuja.

Eilen täällä oli julkinen liikenne eli U-bahnit ja bussit lakossa. Piti kävellä töihin, 45 minuuttia suuntaansa. Minulta se vielä menee, mutta millä toimittavat asiansa kaikki jotka eivät moisiin urheilusuorituksiin pysty? Symppaan kyllä huonosti palkattuja kuljettajiakin...