Donnerstag, 27. Dezember 2007

Jouluherkut ja sähköautot

Kodilta se tuntuu Suomikin. Äidin jouluherkut olivat yhtä makoisia kuin aina ennenkin ja joulunvietto on sujunut mukavasti. Joululahjoista luin välittömästi John Grishamin tositarinaan perustuvan Syytön-kirjan, joka oli jännittävä, surullinen ja oivallisesti kirjoitettu.

Olen aina pitänyt Grishamin kirjoista. En tiedä millä kikalla hän saa lukijan koukkuun, mutta aina siinä käy niin.

***


Voima-lehden joulu- ja tammikuun numerossa on artikkeli sähköautoista ja niiden historiasta. Yllättävää kyllä, sähköautot olivat 1900-luvun alussa hyvässä vedossa. Vain muutama sattuman oikku ja ensimmäinen maailmansota käänsivät historian suunnan siten, että sähköautot unohdettiin ja polttomoottoreista tuli korvaamaton osa yhteiskuntaa. Millähän hiilivoimalla lie se sähkö olisi tuotettu? Kysyn vaan. Ehkä kokonaistilanne olisi ollut sittenkin melko sama kuin nyt. Lukuun ottamatta tietenkin joitain asioita, jotka nyt olisivat väistämättä kehitetty jo huippuunsa kysynnän ollessa niin kova, kuten akut. Nyt kaikki tuo aika on tuhrattu polttomoottorin kehittämiseen ja siinä ohessa on syydetty ympäristöön muun muassa lyijyä, kun bensiiniin lisätty tetraetyylilyijy esti moottorin "nakutusta". Sama kaveri, Thomas Midgley Junior, joka keksi tämän erinomaisen tavan tuhota ihmisten terveyden, keksi myös CFC-yhdisteet, jotka puolestaan olivat oivallisia otsonin tuhoamisessa. 1

Sadan vuoden jälkeen polttomoottorien tyrannia näyttää rakoilemisen merkkejä.

1 Bill Bryson, Lyhyt historia lähes kaikesta, pp. 169 - 171.

Keine Kommentare: